Суралцагчийн соёл хоорондын харилцааны чадамжийн түвшнийг тодорхойлох нь

Determining Student’s Level of Intercultural Competence

Authors

  • Bat-Uchral G. МУИС, ШУС, Хүмүүнлэгийн ухааны салбар, Европ судлалын тэнхим

DOI:

https://doi.org/10.22353/mjflc.v26i565.1690

Keywords:

соёл хоорондын харилцааны чадамж, соёлын чадамжийн түвшин, сурах бичгийн агуулга, сургалтын хөтөлбөр, хоёрдогч хэл

Abstract

The intercultural competence has become one of the essential skills for everyone. However, the lack of intercultural competence among Mongolians is evident in many areas of society on a daily basis. Therefore, the cultural competence in the content of secondary education was studied on the example of the textbook "Civic Education", which is studied continuously for 12 years while intercultural competence on the example of the textbook “English language” which is studied for 8 years, consequently. The purpose of the study was to compare the results of the textbook study and answers of the students to determine the intercultural competence obtained from the first-year students of the bachelor's program who have recently completed the high school and analyze the current situation.

References

Монгол хэлээр:

Алтанцэцэг, Л., & Д. ж. (2004). Боловсролын нэр томъёоны англи-монгол товч толь. Улаанбаатар.

Боловсрол, с. ш. (2019). Иргэний ёс зүйн боловсрол сургалтын хөтөлбөр, удирдамж (бага боловсрол). Улаанбаатар: Боловсрол, соёл, шинжлэх ухаан, спортын яам.

Браун, Д. (2014). Хэл сурах, сургах зарчим. Улаанбаатар: Удам соёл. Браун, Д. (2016). Хэл сурах сургах зарчим. Улаанбаатар: Удам соёл.

Буяннэмэх, Г. (2004). Хэл шинжлэлийн нэр томьёоны товч толь (франц-монгол-орос). Улаанбаатар.

Гомбосүрэн. (2010). Хэлний философи ба хэл шинжлэлийн философи. Улаанбаатар. Нансалмаа, Н. (2019). Нийгэм хэл шинжлэл. Улаанбаатар: МУИС пресс.

Равдан, Э. (2012). Европын олон хэлний суурь хөтөлбөр: сурах, сургах, үнэлэх. Улаанбаатар: Удам соёл ХХК.

Равдан, Э. (2013). Хэрэглээний хэл шинжлэл (хэл сурахуйн онол). Улаанбаатар.

Сайнбилэгт, Д., Мөнгөнцэцэг, Б., Солонго, Д., Бат-Учрал, Г., Анхбаяр, Б., & Чаминцэцэг, М. (2020). Хэл эзэмших онол, арга зүй. Улаанбаатар: МУИС Пресс хэвлэлийн газар.

Туяа, Ш., Оюунсүрэн, Ц., Сэлэнгэмөрөн, Ч., & Чаминцэцэг, М. (2017). Гадаад хэл сургалтын онол, аргазүйн үндэс. Улаанбаатар: Соёмбо принт.

Ундармаа, А., & Ариунаа, Р. (2021). Бага, суурь, бүрэн дунд боловсролын хичээл, сургалтын үр дүнг үнэлэх шалгуурыг хэрэглэх зөвлөмж (англи хэл). Улаанбаатар: Интерпресс ХХК.

Ундармаа, Н., Ариунаа, Р, Гантигмаа, Г, & Урантуул, Л. (2021). Бага боловсролын хичээл, сургалтын үр дүнг үнэлэх шалгуур (англи хэл). Улаанбаатар: Хам дизайн пресс.

Щукин, А. Н. (2014). Гадаад хэлний сургалт, онол-практик. Улаанбаатар: Удам соёл. Энхбат, Д. (2003). Хэл шинжлэлийн англи-орос-монгол толь бичиг. Улаанбаатар.

Англи хэлээр:

Abe, Y. (2019). Use of Analogy in the Development of Intercultural Competence. Philosophies on Analogy, 1-6.

Arasaratnam, L. A., & Marya, L. D. (2005). Intercultural communication competence: Identifying key components from multicultural perspectives. International Journal of Intercultural Relations, 137-163.

Bokova, I. (2013). Intercultural Competence: Conceptual and Operational Framework. Paris: UNESCO.

Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence Multilingual Matters. Clevedon: WBC Book Manufacturers Ltd.

Deardorff, D. K. (2020). MANUEL DE DÉVELOPPEMENT DES COMPÉTENCES INTERCULTURELLES. Paris: UNESCO.

Fantini, A. E. (2000). A CENTRAL CONCERN: DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE.

Vermont, USA: School for International Training.

Humphrey, D. (2007). Intercultural Communication Competence: The State of Knowledge. London: National Centre for Languages.

J.L.M.Trim, & B. North. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg: Cambridge University press.

Karkour, A. (2020). Toward Living Together: Developing Intercultural Sensitivity Through Arabic Foreign Language Coursework. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 9(1), 57-70.

Kruse, J. A., Judy, D., & Kathy , P. (2014). Utilizing the intercultural Development Inventory to develop intercultural competence. Springer Plus, 1-8.

Lázár, I. (2008). Recognising intercultural competence . Council of Europe.

Leo, J. d. (2010). Education for Intercultural Understanding. Bangkok: UNESCO.

North, B., Tunde, S., & Tim, G. (2018). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (Companion volume with new descriptors). Strassbourg: Council of Europe.

Tawil, S., & Cougoureux, M. (2013). Revisiting learning: The treasure within. Occasional Papers, 3.

Published

2023-02-09

How to Cite

G., B.-U. (2023). Суралцагчийн соёл хоорондын харилцааны чадамжийн түвшнийг тодорхойлох нь: Determining Student’s Level of Intercultural Competence. Mongolian Journal of Foreign Languages and Cultures, 26(565), 63–73. https://doi.org/10.22353/mjflc.v26i565.1690

Most read articles by the same author(s)