Гадаад хэлний боловсрол дахь цахим сургалт -Ковид-19 цар тахлын үеийг авч үзэх нь
Online Teaching and Learning in Foreign Language Education -Focusing on the Covid-19 Pandemic Period
DOI:
https://doi.org/10.22353/MJFLC2023107Keywords:
Ковид-19 цар тахал, гадаад хэлний боловсрол, цахим сургалт, онлайн сургалт, цахим хичээл, хичээлийн дизайнAbstract
In recent years, as the COVID-19 pandemic has had significant adverse impacts on the education sector, educational institutions have tried various methods of online teaching to adapt into the situation. In this research paper, we aimed to analyze and highlight the current state of online teaching and learning in foreign language education, its advantages, and disadvantages as well as domestic and foreign professionals’ take on the matter. As online teaching in foreign language education has multiple facades and its pros and cons, researchers all around the world are emphasizing the importance of class design. Specifically, developing a hybrid classroom medium where online and in- person classes are both conducted, flipped classroom, interactive communication between the lecturer and students and overall developing an efficient class design have been the center of attention for many. Although the pandemic situation is improving, there is no doubt that online teaching and learning is going to continue being an essential aspect of education, given its benefits of saving time and allowing the learner to learn from anywhere. Thus, it is critical to analyze methods to make online teaching more efficient.
References
Blake, R. J. (2011). Current Trends in Online Language Learning. 31. doi:10.1017/S026719051100002X
Harsh, C., Muller-Karabil, A., & Buchminskaya, E. (2021). Addressing the challenges of interaction in online language courses. doi:10.1016/system.2021.102673
Hosaka(保坂), T. (2021). 映像を軸とする対話重視のオンライン授業デザイン,「オンライン授業を考える-日本語教師のための ICT リテラシー」. (山田智久・伊藤秀明, Хян.) くろしお出版.
Hosaka(保坂), T. 敏. (2020). 日本語教育における遠隔教育‐オンライン授業のデザイン指針を探る-. 日本大学大学院総合社会情報研究科紀要, 21, 177-188.
Hosaka(保坂), T. 敏., 小林, 亜., 中村, か., 三浦, 千., 渡邊, 百., & 島田, め. (2021). コロナ禍において日本語教師はどう対応したか. 日本大学大学院総合社会情報研究科紀要.
Hosaka(保坂), T. 敏., 犬伏, 翔., 鈴木, 千., 村田, 恵., 籔内邦久, 邦., & 島田, め. (2021). 海外の日本語教育におけるコロナ禍への対応‐プレセンス理論の観点から振り返る. 日本大学大学院総合社会情報研究科紀要, 22, 203-214.
Klimova, B. (2021). An Insight into Online Foreign Language Learning and Teaching in the Era of COVID-19 Pandemic. Гаргасан 2022 оны 12 10, https://elsevier.com/locate/procedia-аас
Kruse, I., Lutskovskaya, L., & Stepanova, V. V. (2022). Advantages and disadvantages of distance teaching in foreign language education during COVID-19. doi:10.3389/feduc.2022.964135
Kusanagi(草薙), K., & Sakaue(阪上), T. (2021). コロナ禍の非同期型オンライン授業に求められる機能とその実装例,「コロナ禍の言語教育」. (森田光宏・榎田一路, Хян.) 日本: 溪水社.
Lee, S. (2021). Factors affecting the quality of online learning in a task-based college course. Foreign Language Annals, 55(1). doi:/10.1111/flan.12572
Resnik, P., & Dewaele, J. M. (2022). Learner emotions, autonomy and trait emotional intelligence in “in-person” versus emergency remote English foreign language teaching in Europe. doi:10.1515/applirev-2020-0096
Russell, V., & Murphy-Judy , K. (2021). Teaching Language Online-A Guide for Designing, and Developing, and Delivering Online, Blended, and Flipped Language Courses. 7. Victoria Russell and Kathryn Murphy-Judy (2021) Teaching Language Online-A Guide for Designing, and Developing, and Delivering Online, Blended, and Flipped Language Courses, Routledge.
Tao, J., & Gao, X. A. (2022). Teaching and learning languages online: Challenges and responses.
Гаргасан 2022 оны 11 01, https://elsevier.com/locate/system-аас Tosaku(當作), Y. (2019). ICT 日本語教育. (李在鎬, Хян.) ひつじ書房.
Бадарч, Д. (2022). Боловсролын системийг цахимаар эмхлэн цэгцлэх нь. Ази судлал ОУЭШХ
(хуудсд. 7-12). УБ: Удам соёл.
Ганбат, Д. (2022). Цахим сургалтын хөгжил, өнөөгийн байдал, цаашдын чиг хандлага. Ази судлал ОУЭШХ (хуудсд. 13-17). УБ: Удам соёл.
Жавзандулам, Л., Тэгшзаяа, Б., Батгэрэл, Д., Жанболат, Х., Амгалан, Ц., Золзаяа, Д., . . . Мөнгөнцэцэг, Р. (2022). Монгол дахь сургалтын төвүүдийн япон хэлний сургалтын өнөөгийн байдал. МЯХБХ, Япон хэлний боловсролын 14 дэх симпозиум “Монгол дахь япон хэлний сургалтын хөтөлбөр - ICT-гийн хэрэглээ ба цаашдын төлөв-. УБ.: Соёмбо.
Наканиши, Р., Энхпүрэв, Т., Дуламсүрэн, Д., Нямлхагва, Б., Нямлхагва , Б., & Цэцэгмаа, Ц. (2022). Монголын бага, дунд сургуулийн япон хэлний сургалтын хөтөлбөр, онлайн хичээлийн талаар авч үзэх нь. МЯХБХ, Япон хэлний боловсролын 14 дэх симпозиум “Монгол дахь япон хэлний сургалтын хөтөлбөр-ICT-гийн хэрэглээ ба цаашдын төлөв-. УБ.: Соёмбо.
Тагүчи, М. (2022). Япон хэлний сургалтын хөтөлбөр - ICT сургалтын хөгжил ба багшийн үүрэг-. МЯХБХ, Япон хэлний боловсролын 14 дэх симпозиум “Монгол дахь япон хэлний сургалтын хөтөлбөр - ICT-гийн хэрэглээ ба цаашдын төлөв- (хуудсд. 3. М.Тагүчи, “Япон хэлний сургалтын хөтөлбөр - ICT сургалтын хөгжил ба багшийн үүрэг”, МЯХБХ, Япон хэлний б14-29). УБ.: Соёмбо.
Төгсөө, Ж., Оюун-эрдэнэ, Т., & Сайнзаяа, С. (2020). Танхим болон цахим хосолсон сургалтын онол, арга зүйн зарим асуудал. Mandakh Research, 04.