Use of social media for academic purpose: Perceptions of social media expert

Main Article Content

Uugangerel Bold

Abstract





Сүүлийн 10 гаруй жилийн турш сошиал медиа хүмүүсийн өдөр тутмын амьдралд гүнзгий нэвтэрч, байнгын ашигладаг хэрэглэгдэхүүний нэг болсоор байна. Хүмүүс сошиал медиаг хувийн болон бизнес харилцаандаа ашиглаж, түүнчлэн өөрийгөө хөгжүүлэх, боловсруулах, зугаацуулах зэрэг олон зорилгоор ашиглаж байна. Өнөөдөр дэлхий дээр сошиал медиа хэрэглэгчдийн тоо хэдэн тэрбум болон өссөөр байгаагийн нэг жишээ нь Фэйсбүүк юм. Тухайлбал, Фэйсбүүк нь 2018 оны эхний улирлын байдлаар 1.45 тэрбум өдөр тутмын идэвхтэй хэрэглэгчтэй бол, 2.2 тэрбум сар тутмын идэвхтэй хэрэглэгчтэй байна (Facebook investor news, 2018). Энэхүү өсөлтийг дагаад бүхий л салбарууд сошиал медиаг хэрхэн ашиглаж, давуу тал бий болгох талаар судлан, хэрэгжүүлж байгаа юм.


Тиймээс сошиал медиаг боловсролд ашиглах боломжийн талаар судалж, их сургуулийн багш нар болон хөндлөнгийн мэргэжилтнүүдийн санал бодлыг сонсохыг зорьсон юм. Гэхдээ энэхүү ажлаар хөндлөнгийн мэргэжилтнүүдтэй хийсэн ярилцлагын үр дүнг танилцуулах болно. Ярилцлагын үр дүнд, боловсролын салбарт сошиал медиа хэдийн нэвтэрч эхэлсэн нь илэрсэн.






Today, billions of people use social media daily for their various social interactions including, self-devel- opment, business correspondence and communication, education and entertainment and so forth. Use of social media has evolved as life routine of people just like breathing and eating and can be accessed on di erent devices disregard of time and venue. Facebook, one of the most popular social media, has 1.45 billion daily active users and 2.2 billion monthly active users as of March 2018 (Facebook investor news, 2018). As a consequence of this phenomenal growth of social media, every sector including education is facing new challenges and opportunities. Digital technologies, Internet and social media are transforming traditional methods of delivering education. Nowadays, education becomes more dynamic and has to be evolved continuously depending on the target groups. Therefore, educators face challenges to update ac- ademic curriculum and teaching methods to deliver a quality education, so that students can acquire ade- quate knowledge and skills to become employable globally.


Thus, this study tries to reveal social media experts’ perceptions on using social media as an educational tool. Accordingly, the author conducted semi-structured interviews with 2 social media experts. Findings of this research revealed that university educators need to be more open to utilising social media as additives to enhance their traditional teaching methods.









Article Details

Section
Article
Author Biography

Uugangerel Bold

(MSc in Information systems and Management), Senior Lecturer of Business School, National University of Mongolia