Does the child's influence on family purchasing decisions depend on family demographic factors?

Main Article Content

Urandelger Gantulga
Munkhbayasgalan Ganbold
Ugtakhjargal Baldangombo

Abstract





The in uence of children on family purchase decisions depends on a number of parameters and situations. Although the family is a relatively small subset of society, its demand and consumption play a signi cant role in the consumer market. Therefore, it is imperative that researchers understand family purchasing behavior and the various causal factors. Each family member plays a unique role in family purchasing decisions. In particular, children’s in uence on family purchasing decisions has become an exciting and fascinating subject. This kind of research began in the 1960s. However, with social developments over the past decades and the rapid integration of digitalization into the family lifestyle, children’s role and involvement in family purchasing decisions have become much higher than in the past.


The study intends to identify the in uence of children on family purchasing decisions in Mongolia and the factors that characterize it. According to our survey of families living in Ulaanbaatar, children have a strong in uence on family purchases, which is also highly dependent on family demographic factors such as income, education, structure and size. In other words, our study is based on family demographics and does not include child demographics.






Гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр дэх хүүхдийн нөлөө нь тухайлсан нөхцөл байдал болон тодорхой хүчин зүйлсээс хамаарч байдаг. Гэр бүл нь нийгмийн хамгийн жижиг нэгж хэдий ч гэр бүлийн эрэлт, хэрэглээ нь хэрэглэгчийн зах зээлд томоохон байр суурь эзэлдэг.Тиймд судлаачид гэр бүлийн худалдан авах зан төлөв, шийдвэр гаргалт, түүнд нөлөөлөх хүчин зүйлсийг олон талаас нь сонирхон судалдаг бөгөөд өнөөг хүртэл ач холбогдол бүхий сэдэв хэвээр байсаар байна. Мөн гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр гаргалтанд гэр бүлийн гишүүд тодорхой үүрэг, оролцоотой бөгөөд ялангуяа хүүхэд үүнд хэрхэн нөлөөлж буй нь ихэд сонирхол татах болов. Хүүхдийн нөлөөллийг гэр бүлийн худалдан авах шийдвэртэй холбож авч үзсэн судалгааг 1960 –аад оноос хийж эхэлжээ. Нийгэм хөгжихийн хэрээр, амьдралын хэв маягт дижиталчлал хүч түрэн орж ирснээр гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр гаргалтанд хүүхдийн үүрэг, оролцоо өмнө үеэс эрс нэмэгдсэн байна.


Энэхүү судалгааны зорилго нь Монгол гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр дэх хүүхдийн нөлөөлөл болон түүнд хамаарах хүчин зүйлсийг судлахад оршино. Улаанбаатар хотод оршин суудаг гэр бүлүүдийг хамруулсан судалгаагаар гэр бүлийн худалдан авалтанд хүүхэд хүчтэй нөлөөлөх бөгөөд энэ нь гэр бүлийн хүн ам зүйн хүчин зүйлс болох орлого, гэр бүлийн бүтэц, ам бүлийн тоо, эцэг эхийн боловсрол зэргээс хамаардаг байна. Бид энэхүү судалгаандаа гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр дэх хүүхдийн нөлөөллийг эцэг эхийнх нь хүн ам зүйн үзүүлэлттэй холбон авч үзлээ.









Article Details

Section
Article
Author Biographies

Urandelger Gantulga

Ph.D, Business School, National University of Mongolia

Munkhbayasgalan Ganbold

Ph.D, National University of Commerce and Business

Ugtakhjargal Baldangombo

MBA, Business School, National University of Mongolia