The urge of the Covid-19 on Teacher Development in Settings of Online Teaching: Building digital competence of teachers

Main Article Content

Erdenetuya Erdenebaatar
Nurjan Khavdsyelyem

Abstract





The unprecedented outbreak of the Covid-19 has challenged the education industry to pave their way for introducing digital learning. Meanwhile, neither schools nor teachers and students were ready and con dent to con dently handle e-teaching and learning. When it became obvious that the COVID-19 pandemic situation and the consequent lockdown that ruled online education was not “temporary “as it had been expected in the beginning and that it could linger on for many more months and perhaps even years to come, prescribing extended periods of online schooling, all parties involved in educational process grew more concerned about the quality of online teaching, questioning about the competence and con dence of both educational institutions and teachers to successfully handle online education. Eventually, it has been realized that the realistic evaluation and development of teacher’s digital competence and con dence of conducting online teaching was no longer an option but a pressing necessity. Therefore, to respond correctly to the demand of quality online teaching, to be ready for any potential emergency situations like today’s in the future and to be able to meet the growing demand of the “digitally native” generation for online classes, it is instrumental to build teacher’s digital competence and con dence. To reveal the local context and challenges, a survey was conducted covering the ve competence areas described in the Common Framework for Teaching Digital Competence from 93 English language teachers at tertiary level educational institutions. The responses were quantitatively and qualitatively analyzed against the descriptors of the framework along with insights and recommendations on further strengthening of teachers in this area, which will eventually lead to overall teacher competence and quality online teaching.






Дэлхий дахиныг орвонгоор нь өөрчилсөн Ковид-19 цар тахлын нөхцөл байдал боловсролын салбарт цахим сургалтыг нэвтрүүлэх хэрэгцээ шаардлагыг бий болгосон бөгөөд боловсролын байгууллагууд төдийгүй багш сурагчид ч цахим сургалт, түүнээс улбаалах асуудлыг бүрэн шийдвэрлэхэд бэлэн биш байсан. Цар тахлын нөхцөл байдал эхнээсээ хүлээгдэж байсан шиг түр зуурынх биш байсан бөгөөд энэ нь олон сар, магадгүй олон жилийн турш үргэлжилж, онлайн сургалтыг уртасгах нь тодорхой болсон үед тус салбарын оролцогч талууд онлайн сургалтын чанарт илүү их зовниж, боловсролын байгууллага болон багш нарт цахим сургалтыг амжилттай хэрэгжүүлж чадахуйц нөөц, чадвар байгаа эсэхийг нягтлахыг улам бүр шаардах болсон. Үүний үр дүнд багшийн цахим сургалт явуулах итгэл үнэмшил, дижитал ур чадварыг бодитойгоор үнэлэх, хөгжүүлэх нь боловсролын байгууллагууд төдийгүй багш нарын хувьд сонголтот алхам бус харин зайлшгүй шаардлага болж байгааг ойлгосон. Иймд өнөөдрийнх шиг онцгой нөхцөл байдал ирээдүйд дахин нүүрлэх үед, түүнчлэн цахим сургалтыг эрэлхийлсэн хэрэгцээ шаардлага ирээдүйд нэмэгдэх үед бэлэн байж, “дижитал орчинд төрж, өссөн” үеийнхний онлайн хичээлийн өсөн нэмэгдэж буй эрэлт хэрэгцээг хангахад багшийн дижитал ур чадвар, өөртөө итгэх итгэлийг цогц байдлаар хөгжүүлэх нь чухал ач холбогдолтой юм. Цахим сургалтын явцад тулгарсан асуудлууд, тэдгээрийн нөхцөл байдлыг тодруулах зорилгоор дээд боловсролын байгууллагуудын 93 англи хэлний багш нарыг “Багшийн дижитал чадамжийг тодорхойлох Европын нийтлэг хүрээн”-д тодорхойлсон таван чиглэлээр асуулга судалгаанд хамруулсан. Асуулга судалгааны үр дүнд тоон болон чанарын дүн шинжилгээ хийж, энэ чиглэлээр багш нарыг цаашид чадавхийг бэхжүүлэх талаарх дүгнэлт, зөвлөмжийг өгсөн.









Article Details

Section
Article
Author Biographies

Erdenetuya Erdenebaatar

MA, Senior English Teacher, Foreign Language Center, School of Arts and Sciences, National University of Mongolia

Nurjan Khavdsyelyem

MA, Senior English Teacher, Foreign Language Center, School of Arts and Sciences, National University of Mongolia