Гадаад хэл заах арга зүйн нэр томьёоны үг бүтэхүйн онцлог

Derivation features of foreign language teaching terminology

Authors

  • Tuya Sh. Доктор Ph.D, МУИС, ШУС, Хүмүүнлэгийн Ухааны Салбар, Европ судлалын тэнхим

DOI:

https://doi.org/10.22353/MJFLC2015119

Keywords:

эрдэм шинжилгээний найруулга, заах арга, орчуулга, нэр томьёо, үг бүтэхүй

Abstract

In this article, the author tried to review research works on the Mongolian terminology, main characteristics of linguistic terms, basic requirements on the terminology, some methods to form terminology and formative suffixes. A critical analysis was done on  translation of the terminology, which was selected from a book titled "Terminology used in foreign language teaching", in the appendix of a "Foreign language teaching" book and other books. It is significant that the author explored a theory about terminology formation and recommended some useful methods to form terms on learning and teaching foreign language as well as translating. 

References

Адьяа О., Орос монгол нэртомьёоны бүтэц утга зүйн харьцуулсан судалгаа, хбу-ны докторын зэрэг горилсон зохиолын хураангуй, УБ., 2000 (29)

Бертагаев Т.А., Сочетания слов и современная терминология, М., 1971.

Будагов Р. А., Человек и его язык, –М.: Мзд-во Моск. Ун-та, 1976 (245).

Дашдаваа Д., Равдан Э., Нэр томьёоны тухай, УБ., 1980.

Догсүрэн Ч., Монгол нэр томьёо оноох, толилох, жигдлэх асуудалд,УБ., 1988.

Нэр томьёо судлал. (өгүүллийн эмхтгэл) ¹ 1. УБ. 1998(9).

Нэр томьёо судлал. (өгүүллийн эмхтгэл) ¹ 1. УБ. 1998(19).

Нэр томьёо судлал. (өгүүллийн эмхтгэл) ¹ 1. УБ. 1998(53).

Пюрбеев Ц., Современная монгольская терминология, М.,1984.

Ринчен Б., Монгол бичгийн хэлний зүй Дөтгөөр дэвтэр, УБ., 1967.(04:15).

Төмөрцэрэн Ж., Үгийн сангийн зүй, Хэл зохиол судлал. 1972. ХIҮ (107).

Щукин А.Н., Гадаад хэлний сургалт, УБ., 2010(243).

Published

2023-04-26

How to Cite

Sh., T. (2023). Гадаад хэл заах арга зүйн нэр томьёоны үг бүтэхүйн онцлог: Derivation features of foreign language teaching terminology. Mongolian Journal of Foreign Languages and Cultures, 19(430), 52–57. https://doi.org/10.22353/MJFLC2015119