The Outcomes of an Extensive Reading Program for the Non-Linguistic Lecturers at the Mongolian University of Science and Technology

Шинжлэх Ухаан, Технологийн Их Сургуулийн хэлний бус мэргэжлийн багш нарт зориулсан чөлөөт уншлага хөтөлбөрийн үр дүн

Authors

  • Bolormaa A. PhD, Mongolian University of Science and Technology, School of Foreign Languages, English Department
  • Saruul E. Mongolian University of Science and Technology, School of Foreign Languages, English Department

DOI:

https://doi.org/10.22353/MJFLC2023105

Keywords:

english proficiency, xreading.com platform, discussion club, pre-test, post-test

Abstract

2022 оны 4-р сарын 4-ний өдрөөс 5-р сарын 25 хүртэл хоёр сарын хугацаанд ШУТИС-ийн инженерийн мэргэжлийн багш нарын англи хэлний мэдлэгийг сайжруулах зорилгоор зохион байгуулсан “Чөлөөт уншлагын хөтөлбөр”-ийн үр дүнг танилцуулна. Энэхүү хөтөлбөрийн ач холбогдлыг тодорхойлохын тулд бид чөлөөт уншлага аргыг (Extensive Reading) ашиглан оролцогчдын англи хэлний мэдлэгийг нэмэгдүүлэх боломжтой гэсэн таамаглал дэвшүүлсэн. Тус хөтөлбөрт оролцогчдоос Макмиллианы боловсруулсан бэлэн сорилыг туршилт явуулахаас өмнө болон туршилт дууссаны дараа хоёр удаа авч сорилын үр дүнг харьцуулсан. Мөн төсөлд хамрагдсан багш нараас цөөн хэдэн асуулттай санал асуулга авч хариултыг шинжиллээ. Судалгааны өгөгдлийг SPSS программын T-test ашиглан боловсруулсан болно. Судалгааны үр дүнгээс үзэхэд ШУТИС-ийн инженер- багш нарт зориулсан цахим номыг унших платформын (XReading.com) тусламжтайгаар чөлөөт уншлагын (Extensive Reading) аргачлалыг ашиглан англи хэлний мэдлэгийг сайжруулах хөтөлбөр нь оролцогчдын англи хэлний мэдлэг, ялангуяа уншиж ойлгох, ярих чадварт эергээр нөлөөлсөн байна.

References

A. Bolormaa, E.Saruul. (2022). “Effects of an extensive reading program run by the students at MUST”. Foreign Language-Education (pp. 123-131). Ulaanbaatar: Otgontenger University.

Day, R., & Bambord,J . (1998). Extensive Reading in the second language classsroom. Cambridge, UK.

Day,R., & Bambord,J. (2002). Top ten primciples for teaching extensive. Cambidge, UK.

Julian Bamford, R. R. (2004). Extensive Reading Activities for Teaching Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Grundy. (2004). Extensive reading-a valuable language learning opportunity . Professional reading . Hafiz,F & Tudor,I. (1989). Extensive reading and the development of language skills . ELT Journal

, 4-13.

Iwahori, Y. (2008, April). Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ791535.pdf Kelly, L. (1969). 25th centuries of language teaching.

Krashen, S. (2004). The Power of Reading: insights from the research. . Portsmouth, NH: Heinemann. Kweon, Soo-Ok; Kim, Hae-Ri. (2008). Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ815121

Lee, S. Y., Hsieh, M. I., & Wang, F. Y. (2009). Storybooks vs. textbooks: A corpus study. In Selected Papers from The Eighteenth International Symposium on English Teaching (pp. 620-624). Taipei: Crane.

Nandintsetseg Shurentsetseg & Ariunaa Nyamsuren. (n.d.). Implementing Extensive Reading through Xreading.com for Mongolian EFL learners. JALT Publication . Retrieved from JALT PUBLICATION.

Poulschock. (2010). Extensive graded reading in the liberal arts and sciences. In Reading in a foriegn language (pp. 304-322).

Richards, J.C and Schmidt, R. (2002).

Robb,T & Kano,M. (2013). A large scale experiement-Reading in a foriegn language . Effective extensive reading outside the classroom , 234-247.

Savaş, B. (2009). An application of extensive reading to English for academic purposes programs at tertiary level for functional academic literacy: A Turkish case-study. Retrieved from Open Education Journals: https://journals.openedition.org/asp/254?lang=en

Taguchi, E., Takayasu-Maass, M., & Gorsuch, G. J. (2004). Reading in a foriegn language: How assisted repeated and extensive reading affect fluency development. In Developing reading fleuncy in EFL (pp. 70-96).

Carrell, P.L., and J.G. Carson 1997 ‘Extensive and Intensive Reading in an EAP Setting’, English for Specific Purposes 16: 47-60. Retrieved on 2023.01.22

Krashen, S. (2004). The Power of Reading: insights from the research. . Portsmouth, NH: Heinemann. Renandya, W. A. (2007). Retrieved from Research Gate:

https://www.researchgate.net/publication/249768826_The_Power_of_Extensive_Reading.

Retrieved on 2023.01.22

Richards, J.C., and Schmidt, R. (2002) Longman Dictionary of Language Teaching &Applied Linguistics (3rd edition). Essex: Pearson Education Limited

Published

2023-12-11

How to Cite

A., B., & E., S. (2023). The Outcomes of an Extensive Reading Program for the Non-Linguistic Lecturers at the Mongolian University of Science and Technology: Шинжлэх Ухаан, Технологийн Их Сургуулийн хэлний бус мэргэжлийн багш нарт зориулсан чөлөөт уншлага хөтөлбөрийн үр дүн. Mongolian Journal of Foreign Languages and Cultures, 27(585), 51–60. https://doi.org/10.22353/MJFLC2023105