Гадаад хэлний сурах бичгийн дасгал даалгаврын шинжилгээний асуудалд

The Analysis of Foreign Language Teaching Textbook Tasks

Authors

  • Amarjargal N.

DOI:

https://doi.org/10.22353/MJFLC2021101

Keywords:

Дасгал, Нарийн шинжилгээ, Гадаад хэлний сурах бичиг, Харилцаа

Abstract

Due to the development of modern information technology, the structure of foreign language textbooks is becoming more complex. On the other hand, the learning needs of modern learners are wider than they were before. The rationale of this study is the need for a close analysis of textbook exercises and assignments, which are key units in the implementation of language training programs. In
the framework of this article, we aim at analyzing the English textbook exercises of General comprehensive school of Mongolia and calculate the results. In order to fulfill the purpose of the research, the objectives include to study the theoretical basis of the analysis of foreign language textbook exercises, carry out a close analysis in “English 3” textbook exercises, and to calculate the results. This model of the close analysis of foreign language textbook exercises which was suggested by Littlejohn in 1998 comprises the following components: 1. Students activities 2. Communication in the classroom 3. Content of exercises and tasks. This model reveals the information about the role of students, classroom communication and curriculum content. Thus, our study has shown that this model of the close analysis of foreign language textbook exercises can be used for selecting appropriate textbooks and for improving the textbook design in teaching practice.

References

Монгол хэлээр:

Мира Н. (2005), ЕБС-ийн суралцагчдад Англи хэл эзэмшүүлэх онол арга зүйн асуудалд. Боловсрол судлалын ухааны докторын зэрэг горилсон нэг сэдэвт зохиол. Улаанбаатар

Туяа Л. (2005), Гадаад хэлний сурах бичгийн сургалтын удирдлагын үүднээс шинжлэх асуудал. Боловсрол судлалын докторын зэрэг горилсон нэг сэдэвт зохиол. Улаанбаатар Үрэлмаа Ц. (2006), Монгол улсад хэрэглэгдэж буй Англи хэлний сурах бичигт хийсэн

судалгаа. Гадаад хэл заах арга зүйн асуудал. Улаанбаатар. №16 Хонгорзул С. Мира Н, Бурмаа Ц. (2003), English 3. Багшийн ном. Улаанбаатар

Хонгорзул С. Мира Н, Бурмаа Ц. (2003), English 3. Дасгал ажлын дэвтэр. Улаанбаатар Хонгорзул С. Мира Н, Бурмаа Ц. (2003), English 3. Сурагчийн дэвтэр. Улаанбаатар Цэдэвсүрэн Д. (1971), Сурах бичгийн онол арга зүйн зарим асуудал. Улаанбаатар

Цэнджав Д. (1971), Монгол сургуулийн наймдугаар ангийн Орос хэлний сурах бичиг, түүний онол арга зүйн үндэслэл. Сурган хүмүүжүүлэх ухааны докторын зэрэг горилсон 1 сэдэвт зохиол. Улаанбаатар

Гадаад хэлээр:

Brian Tomlinson. (1998), Materials development in language teaching. Cambridge university press David Nunan. (1993), Research methods in language learning.

Jeremy Harmer. (1996), The Practice of English language teaching. London and New York,

J. Charles Alderson, Caroline Clapham and Dianne Wall. (1995), Language test construction and evaluation. Cambridge

Пассов Е. И. (1989), Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению.

Москва

Rod Ellis. (1985), The evaluation of communicative tasks. Cambridge university press Mackey. (1965), Language teaching analysis х 228

Corder (1973), Applied linguistics. х15

Breen. (1989), The evaluation cycle for language learning tasks. x189.

Andrew Littlejohn. (1996), Analysis of LTM-s: Inside the Trojan horse. х 204, 199, 193

Published

2023-02-10

How to Cite

N., A. (2023). Гадаад хэлний сурах бичгийн дасгал даалгаврын шинжилгээний асуудалд: The Analysis of Foreign Language Teaching Textbook Tasks. Mongolian Journal of Foreign Languages and Cultures, 25(547), 32–41. https://doi.org/10.22353/MJFLC2021101