ЗАНАБАЗАРЫН УРЛАГ БА ДУНДАД ЗУУНЫ ХОЖУУ ҮЕИЙН МОНГОЛД БУДДИЙН ШАШИНТ УЛС БАЙГУУЛСАН Hb

Main Article Content

Ц. Уранчимэг

Abstract

The article "Zanabazar's art and the Building of Buddhist State in Late Medieval Mongolia *examines art of an eminent Mongolian Buddhist artist and scholar Zanabazar (1635-1723) who also was the First Jebtsundamba reincarnate mler of Mongolia. While some scholars have discussed Zanabazar's art based on stylistic analysis (Tsultem 1982. Berger 1995). the issues of production and the choice of specific forms of deities have remained unclear. The article aims at illuminating Zanabazar's artistic work within his mission of establishing a new Buddhist state in late Medieval Mongolia. Based on his surviving sculptures, his writings, and hagiographies, the article argues that Zanabazar did not consider any sectarian affiliations in his production; rather, he aimed at establishing a foundation for Vajrayena practice with Yoga Tantra deities for propagating Buddhism beyond nobility among broader masses for security and unity of his peoples.

Article Details

How to Cite
Ц. Уранчимэг. (2013). ЗАНАБАЗАРЫН УРЛАГ БА ДУНДАД ЗУУНЫ ХОЖУУ ҮЕИЙН МОНГОЛД БУДДИЙН ШАШИНТ УЛС БАЙГУУЛСАН Hb. Acta Mongolica, 13(385), 27–39. Retrieved from https://journal.num.edu.mn/actamongolica/article/view/5760
Section
Articles

References

Ш. Бира 1995: 56И. Цүлтэм 1982а: 80-85.

Ш. Бира 1995:27.

Н. Цүлтэм Занабазар: Монголын уран барималч (Улаанбаатар 1982), Patricia Berger •'Zanabazar'1 in Berger and Bartholomew 1995: 261-263.

Junko 1994.

Лувсанпэрэнлэй, 8-10. Позднеев 1898: 327.

Тонгва Дондэн Tongwa Donden (Mthong ba don Idan). Keith Dowman. The Power places of Central Tibet: The Pilgrim's Guide, (London: Routledge P Kegan Paul. 1988 )

Л. Хүрэлбаатар Анхдугаар Богд (Улаанбаатар. 2001). 100. 108. Лувсанпэрэнлэй: 120-121. Түүнчлэн Лувсанпэрэнлэй. 133, н. 55 болон Позднеев 1898: 328.

Агван Лувсандондов, 56.

Язгуурын таван бурхад. David Snellgrove Indo-Tibetan Buddhism: Indian Buddhists and their Tibetan Successors (Boston, Shambhala Publications, 2002 [1987]). 189-198.

Монголын бурханы шашны тухай хурлын үеэр Марилин Рийгийн тавьсан илтгэл, Smith College. 2009 оны 3 дугаар cap

Бергер, 2003: 56.

Snellgrove, 120-121: 197-198.

Позднеев 1898:328

Давгажанцан Тийн Улирдагч Жавзундамбын их эрдэнийн намтар магтаалийн үг сайн хувьтны сүсэгийг сэргээгч оршвой (1912). Орчуулсан Ш. Сонинбаяр. Ш. Бира. Өндөр Гэгээний намтрууд оршвой. (Улаанбаатар. 1995).41.

Хүрэлбаатар2001: 174-175.

Давгажанцан, 40, Позднеев 1898: 337.

Martin Willson, In Praise of Tara: Songs to The Savoiress (London: Wisdom 1986), 289-299.

Martin Willson, 1996 [1986]. 107-166.

Beyer, S. (1996) Magic and Ritual In Tibet: The Cult of Tara (Delhi Matilal Banarsidas Publishers)

Хүрэлбаатар 2001:65, Позднеев 1898: 327

Занабазар Түвдөөс 1683 онд захиалсан Ганжуурын хүрэл эх хувиас ганжуурын хоёр бүтэн хуулбарыг бүтээжээ (Ш. Бира 1995: Лувсанпэрэнлэй).

Bunce 1998: 156.

Ц.ДамдинсүрэнМонголын зохиолын дээж 100 6илн「оршвой (Улаанбаатар. 1959), 109.

Бёргер 1995:289.

“Guide to Locales Connected With The Lite of Zanabazar: First Bogd Gegeen of Mongolia (Book Surge LLC. North Charleston. 2006).

Ш. Бира 1995.

Л. Хүрэлбаатар 2001: 171-176.

UJ. Бира 1995.

JeffWatt 2008.

Тухайлбал. Jane Casey Singer, Steven Kossak eds.. Sacred Visions: Esrly Paintings from Central Tibet (New York. 1998)

Вeргер 1995; 2003: 23-25. Heather Stoddard ..A Stone Sculpture of mGur mGonpo. Maliakala ofthe Teni. Daled 1292 "in Oriental Art. n.s., 31. nr 3 (1985) 278-282.

Эрдэнэ зуугийн түүх болон Өндөр Гэгээний намтар, Гар бичмэл, 18 дахь хуудас. Монгол Улсын Номын Сан.